{Blog & Vlog} Weg met het gepieker met deze methode

Wil je de video zien? Klik dan hier

Ik heb meerdere malen een onderzoek gedaan onder mijn doelgroep en dat zijn de dertigers en veertigers onder ons. Ik heb daarin gevraagd naar het grootste probleem wat ze opgelost zouden willen zien. Wat bleek: Het meest gebruikte woord was “piekeren”.

We piekeren ons suf: Piekeren over de items op de to-do-lijst, piekeren over opmerkingen van anderen op je werk en ook piekeren over emoties op het werk. Dat laatste is ook wel logisch, want je emoties tonen op het werk is not done.

Bij problemen of uitdagingen zet je je masker op en zeg je heel stoer: “Ik zie geen probleem, ik zie een uitdaging”, terwijl je van binnen misschien wel helemaal in paniek bent en heb je geen idee hoe dit op te lossen. Je echte emoties laat je niet zien op het werk, want dat is not done en je loopt het grote risico dat men je niet capabel vindt voor de baan. Geloof me, iedereen op elk niveau in de organisatie heeft dit. Herkenbaar? Ik ga je helpen!
Ik heb een simpel model voor je hoe je met die emoties en gepieker kan omgaan. Ik noem dit het ABC model. Ik raad je aan dit op te schrijven.

De eerste stap is A: Wat is de situatie? Probeer dit zo specifiek mogelijk te maken voor jezelf. Een voorbeeld is dat je gespannen bent in vergaderingen. Vraag je zelf dan af of dit in elke vergadering zo is, wie er bij zitten en of die spanning bij bepaalde onderwerpen is. Dat kan dan bijvoorbeeld worden: “Een vergadering met directieleden waarin kritiek kan komen op het werk wat ik heb gedaan”.

De tweede stap is C: “Welke gevoelens en emoties heb ik hierbij?”. Dat kunnen één van de zes basisemoties zijn: Boos, bang, blij, verdrietig, verbazing, afschuw. Je kunt dan spanning in je nek voelen, een hoofdpijn voelen opkomen, rode warme wangen krijgen en zweethanden krijgen.

De derde stap is B: Hoe interpreteer je deze situatie? Iedereen maakt een eigen verhaal van wat er gebeurd. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je geen fouten mag maken van jezelf, want dan heb je gezichtsverlies. Je mag niet op je donder krijgen, want dan word je in de steek gelaten en sta je er alleen voor. Ze mogen dat niet doen, want dan zijn zij zo slecht.

De vierde stap is om een wens te maken voor Stap C. Hoe zou je je willen voelen? Wees hierbij wel realistisch want er kunnen hele hoge spanningen zijn. Zo kun je de intensiteit verminderen. Dus van boos kun je geïrriteerd maken en van angst kun je bezorgdheid maken.

De vijfde stap is om nieuwe beter werkende gedachten in te gaan voeren. Je gaat jezelf kritisch bevragen. Er zijn drie type vragen.
1. Vraag naar de feiten: Klopt datgene wat ik denk met de feiten die bij mij bekend zijn?
2. Doelmatigheidsvragen: Helpt deze gedachte om mijn doel te bereiken?
3. Filosofische vraag zoals is dit wel logisch wat ik denk?

Vervolgens ga jij je nieuwe ABC model toepassen door te experimenteren. Dus bij situatie A, krijg je de bekende gevoelens (C). Als je dit merkt ga je nieuwe gedachten inzetten en zul je merken dat er nieuwe minder intense gevoelens los komen.

Mijn ervaring is dat dit model goed kan werken bij mensen die veel in hun hoofd zitten. Ze hebben hiermee een model in hun handen waar mee ze hun gepieker kunnen gaan verminderen. Ben je een gevoelspersoon dan kan ik me voorstellen dat je meer op de gevoelens in de situatie let dan op de gedachten. Je zult dan niet met andere gedachten altijd je gevoelens kunnen veranderen. Probeer het, misschien werkt het toch ook wel voor jou en anders komt hier wel weer een andere blog & vlog over ;-).

Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaten!

Liefs,

Katja

2016 Katja van Gulick Coaching & Advies, alle rechten voorbehouden.

lgGratis: Ga naar www.katjavangulick.nl/gratis-e-book  voor het aanvragen van het gratis mini-eBoek “4 Vitale Stappen van minder piekeren, naar meer energie en kracht”.

WIL JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, NIEUWSBRIEF OF OP EEN WEBSITE? Dat kan, zolang je deze informatie-“blurp”, met een werkende link naar genoemde website, opneemt: “Door Katja van Gulick Coaching & Advies” Ga naar www.katjavangulick.nl  voor het aanvragen van het gratis mini-eBoek “4 Vitale Stappen van minder piekeren, naar meer energie en kracht”.

mbti_icon  Noloc Erkend loopbaan professional  katja_van_gulick_pasfoto
Katja van Gulick Coaching en Advies te Amsterdam helpt hoogopgeleide professionals het beste uit zichzelf te halen. Het resultaat is rust en balans in hun werk- en privéleven. Men ervaart succes, flow, bezieling, succes, geluk, kracht en energie.  Er worden bewuste keuzes gemaakt. De omgeving ziet ze als zelfverzekerd en krachtig met een duidelijke eigen koers. Zie www.katjavangulick.nl

Bij Katja kun je terecht voor Loopbaanbegeleiding, Personal Coaching & Counseling en Aurareading.

Gecertificeerd voor het krachtige persoonlijkheidsinstrument MBTI Step I, MBTI Step II en MBTI teams. Erkend Loopbaan Professional bij de NOLOC.  Opgeleid als Coach / Counselor, NLP Master, EFT Therapeut en professioneel Aurareader. Ik ben bezig met mijn opleiding Psychologie. Als coach ben ik resultaatgericht, pragmatisch en intuïtief. We gaan voor jou succes, flow, energie en geluk!

Laat een reactie achter